4. huhtikuuta 2013

Papilta kysyttyä 26

Demonit? Dancemessu? Mitä tarkoittaa BB?

Demonit?

Moni suhtautuu tähän leppoisasti, jopa virnistäen. Ortodoksinen kirkko kuitenkin tietää kokemuksesta pahan voimien olevan todellisuutta. Paha ja hänen palvelijansa. Hullujako olette, ajattelee ehkä joku.

Itsemurha sähköaitaan
Hulluja? Maailman silmissä juutalaisten joukkotuhon yksi keskeisimpiä hahmoja oli psykologisesti pitkälti terve. Mikä sitten on hulluutta voi syystä kysyä. Eräs saksalainen professori totesi, että kaikki demonit, ihmeet ja moni muu asia ei ole enää todellisuutta maailmassa missä käytetään sähköä. Ymmärrän professorin ajatuksen, mutta katsellessani sähköistettyjä piikkilangalla varustettuja aitoja mieli hieman muuttuu.

Modernin maailmankäsityksen mielestä puhe demoneista ja enkeleistä on käsittämätöntä, sillä ei oikein ole "aistia" sitä varten. Maailmankuva on muuttunut suuresti muinaisuudesta, jolloin "liikenne oli raskas valtatiellä taivaan ja maan välillä", kuten Yalen yliopiston professori Jaroslav Pelikan (k. 2006) kuvaili maailmaa kristinuskon alkuaikoina.

Maailmassa rellestää voimia. Kaikki eivät ole myötämielisiä. Pahoja voimia on. Pahan päämäärää on saada ihmiset kääntämään huomionsa pois Jumalasta. Totuus, hyvä ja kauneuskin käy, kunhan ihminen viedään kuilun reunalle. Suuria temppujakin se saattaa käyttää, ihan näyttäytyäkin, kertovat kokeneemmat, että lopulta saisi pelolla ihmiset valtaansa.

Antonios Suuri
Epätoivo on päämääränä. Monet "eturintaman" ihmiset, vaikkapa erämaaisät, kertovat että demonit eivät toimi avoimesti. Useat ihmiset ovat jo omien himojensa ja epäjumaliensa vietävänä. Pompa diaboli voi hyvin yhä tänään. Mitä nyt sitä häiritsemään. Suuret kilvoittelijat kuitenkin kohtaavat demonit, ihan kirjaimellisesti, kun he nousevat himojensa aallokon yläpuolelle. Esimerkkinä suuresta kilvoittelijasta käy Antonios Suuri (k. 356).

Luulo, että pahuutta voitaisiin selittää on jotenkin naiivi. Pahuus on pahuutta juuri siitä syystä, että se on kasvotonta ja selittämätöntä. On olemassa pahuutta, joka on niin tyhjää, pimeää ja "kylmää", että nokkelakin ihminen jää tuppisuuksi sen edessä.

Ajateltavaa saa myös katolisen papin, emeritus professorin, Anders Piltzin (s. 1943) sanoista:
"Mutta, onko paholainen olemassa persoonallisena voimana, eikä vain vertauskuvana käsittämättömälle pahalle? Aluksi voi miettiä muuttuko kysymys pahasta jotenkin 'helpommaksi', jos sen tekee persoonattomaksi? Neljävuotias lapsi murhataan toisten lasten toimesta leikissä. Päivähoidon henkilökunta löytää aamulla satanistien ristiinnaulitsemana kanin, lasten lempieläimen. Nuoret varastavat ruumiinosia. Olen itse todistanut kuinka nuori mies farkuissa varasti ehtoollisen katolisessa mesussa Dachaun keskitysleirissä vuonna 1987. HIV-tartunnan saanut mies yrittää levittää oman onnettomuutensa mahdollisimman monelle. Se joka haluaa selittää tämän huonosti toimivan biologiana luo enemmän kysymyksiä, kuin niihin vastaa... Ei yksikään filosofinen tai biologinen malli kykene järkeistämään pahan olemassaoloa... Pahuus on metafyysistä."

Ratzinger
Usein lahkolaisuudessa ja erityisesti sen ylivirittyneissä muodoissa demoneilla ja maailmanlopulla on keskeinen sija. Jumala jopa jää kakkoseksi. Kyse on eräänlaisesta "uskonnollisesta hyperventilaatiosta". "Sairaalloinen uskonto on ihmisen hengen vaarallisin sairaus." Näin totesi kardinaali Joseph Ratzinger (s. 1927) aikanaan.

Väite, että lääkkeet olisivat väylä demoneille on vaarallinen ja vastuuton väite. Toki mielialalääkkeitten ylilääkitys ja liian "tekninen" ihmisen kohtaaminen on väärin ja siinä on jopa jotakin epäinhimillistävän demonista. Hieman huumorilla - ja samalla kriittisesti - eräs ortodoksiteologi kutsui psyykelääkkeitä "modernin maailman eksorksismiksi".

"Olen riivattu." Olen tämän kuullut. Tietenkin pappi on varovainen, voisi sanoa kriittinen. Kyllä pappi tietää, että mieli voi tehdä temppuja. Moni asia voidaan selittää ja vaikkapa johtaa johonkin sairauteen tai häiriöön. Alkoholillakin on joskus osuutensa. Joskus ihmiset ihan ilkeyttään keksivät tarinoita, jopa "hurskaita valheita".

Mutta on tapauksia...


Dancemessu?

Dancemessu ©Nina Riski
Dancemessuja ei ole ortodoksisessa kirkossa. Eräs ortodoksipappi vastasi kerran netti-pappisvihkimystä kyselevälle, että ortodoksinen kirkko pitäytyy "perinteiseen" tapaan, eikä harrasta online-vihkimyksiä tai mail-order -pappeutta. Samaa voisi varmaan sanoa dancemessuista - siis ihan perinteisesti mennään.

Mielenkiintoinen ilmiö dancemessut ovat. En ole koskaan sellaisessa ollut. En varmaan menekään. Mitä olen lukenut ja nähnyt messuista, ne vaikuttavat olevan oire "pihalla" olemisesta. En tiedä montako -messu-liitteellä olevia messuja edes on olemassa. Miksei vain voi olla ihan perusmessu - sana ja sakramentti, luterilaisittain ilmaistuna?


Mitä tarkoittaa BB?

Löydä XB...
BB on lyhenne vastauksesta Воистину воскресе! Se tarkoittaa Totisesti nousi. XB ja BB lyhenteet kuuluvat yhteen.

Kyse on kirkkoslaavin kielestä ja se liittyy ortodoksisen kirkon pääsiäisaikaan, jolloin toivotetaan useilla kielillä: Kristus nousi kuolleista! Tähän vastataan: Totisesti nousi! Toki toisille BB saattaa tarkoittaa Birgitte Bardot (s. 1934), mutta ortodoksisessa kirkossa se viittaa pääsiäiseen.

Kirjoitetussa tekstissä saatta esiintyä lyhenteitä. XB - Хрїстóсъ воскрéсе! BB - Воистину воскресе!

Samalla "logiikalla" suomeksi toivotus olisi seuraava. KNK - Kristus nousi kuolleista! TN - Totisesti nousi! Lisää aiheesta täällä.


Kysymys ja vastaus
Papilta kysyttyä -sivulla kootusti kaikki Papilta kysyttyä -kirjoitukset. Sivulla löytyy ohjeet kysymysten lähettämistä varten. Toivottavasti etsimäsi kysymys ja vastaus löytyy.